10 June 2013

GRANT: Nanogap luminescence as a new tool for studying molecular electronics and fluorescence enhancement

The following project, hosted by Associate Professor Tom Vosch, has been awarded a 6million Danish Kroner grant by Det Frie Forskningsråd - Nature og Universe.

Tom Vosch

The NanoSpectroscopy Group
Nano Science Center
Department of Chemistry
Faculty of Science
tom@chem.ku.dk

Project Description (in Danish)

Molekylær elektronik er en lovende ny retning indenfor elektronik, hvor sædvanlige elektroniske komponenter baseret på silicium og metaller erstattes af organiske molekyler. Molekyler er ekstremt små og kan ved hjælp af kemisk syntese skræddersyes til at udføre særdeles avancerede funktioner.

Den ultimative grænse for miniaturisering af elektronik er nået når et enkelt molekyle kan fungere som en elektronisk komponent. Før dette bliver en realitet skal to fundamentale udfordringer løses; at skabe stabil elektrisk kontakt til en enkelt molekyle samt at måle de iboende egenskaber af molekylet.

To forskere fra Nanokemi på Københavns Universitet vil imødekomme disse udfordringer ved at udvikle nye metoder til at danne elektrisk kontakt til enkelte molekyler samt at udnytte lysudsendelsen fra disse molekyler ved påført elektrisk felt til at afdække deres elektroniske egenskaber. Forskningsprojektet vil give et helt nyt redskab til at studere ladningstransport gennem individuelle molekyler.